1ste leerjaar

Met deze zin wil ik deze pagina toch wel openen. De stage was een rijke, enthousiaste,'geduldige' ervaring. We werden voorbereid op deze stage. Die stage is niet van zelfsprekend en heeft een bepaalde aanpak nodig.

sessie met de poppen.


We leerden waarom een klaspop essentieel kan voor de kindjes. De leerlingen hebben een grote fantasie, die je kan gebruiken tijdens de lessen. Een pop kan ervoor zorgen dat de kinderen hun grenzen durven verleggen. En je moet als leerkracht niet zelf de 'clown' uithangen, want dan heb je een pop om je achter te verstoppen.

De leerlingen vonden dit dan ook zeer leuk wanneer de pop tevoorschijn kwam en grappige uitspraken deed. Een ervaring om nooit te vergeten.


Tijdens mijn stage gaf ik geen les in een klas maar in een bos.
Hoe komt dat zie ik je denken?
Het thema waarmee ik werkte tijdens de stage was het thema 'herfst/bos'.
Het meest spannende van de stage waren de geheimzinnige brieven van de bulderende paddenstoel.
Hij stuurde elke dag een postkaart waarop hij schreef dat hij iets verstopt had. De leerlingen moesten dit oplossen en dat moest de meester aan de paddenstoel geven.




Dag kindjes,
Ik ben de bewoner van de bulderende paddenstoel.
Ik heb een enveloppe met daarin puzzelstukjes.
Kunnen jullie die puzzel terug maken.
Als dat gebeurt is, vul je het blaadje in dat erbij zit.
     Kennen jullie de verschillende onderdelen?
           Vele herfstgroetjes !


 
 
Met dit geheime personage kan ik de verschillende domeinen van MUZO goed invullen. 
Beweging = In een chaotisch bos loopt een kabouter die verschillende zaken meemaakt. ( verhaaltje )
Drama = Figuurtjes op satéstokjes waarmee de leerlingen een verhaal bedenken en daarna voor elkaar spelen.
Muziek = Het lied ' De bulderende paddenstoel '. Mee met de bewoner meezingen.
Beeld = De verkiezing van de mooiste bulderende paddenstoel.
 
 
 
Nadien werd er een toonmoment voorzien, waar iedereen zijn didactisch maeriaal liet zien.
Iedereen had zijn best gedaan en het werd dan ook een mooie tentoonstelling !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten