Boa's, lange sigaretten, bretellen, swingende benen en vooral de sfeer.
De module gaat van start.
Dag 1 in de bieb en Casino
We gaan van start met een korte impressie van Sint-Niklaas in die interbellumjaren.
Filmpjes, soms iets lange commentaar maar het bracht mij in ieder geval in de sfeer !
Sommige plaatsen bekijk ik nu met een andere bril. Met een andere achtergrond.
Hierna konden we de verschillende plaatsen meteen van dichtbij bekijken. Er volgde weer eens een rondwandeling in een stad. MAAR deze was nu wel eens interessant. Het geeft je een ander beeld over de stad.
Uiteraard hoorden daar ook enkele opdrachten bij.
Je kan de foto's en sfeerbeelden hieronder zien.
1 van de opdrachten was ook een rap maken.
Als afsluiter was er dan ook een diner in de jaren van het interbellum.
Dit werd ondersteund door een live jazzband.
Dag 2 op de campus.
Iedereen krijgt 4 workshops.
Mijn eerste twee gingen door op de campus. De workshops die ik ging volgen waren beeld en media.
Beeld.
We kregen sfeerbeelden te zien van foto's uit de jaren '20.
We keken vooral naar de schmink, het kapsel, de mimiek, de kledij.
Want het was ons beurt om ook zo'n accesoire te maken.
Wat heb je nodig ?
- plakfolie
- crêpepapier
- schaar en lijm
- nietjesmachine
En vooral veel creativiteit.
De lector liet ons zien hoe je zo'n hoedje ineen kan steken. Want daarna was het onze beurt.
In het begin verliep het allemaal zeer moeilijk. Het lukte me niet om zo'n hoedje te maken.
Met behulp van enkele medestudenten is het mij dan toch gelukt zo'n hoed te maken !
Daarna had ik zelfs de moed om nog een bloem te maken.
Daarna volgde ook nog een korte fotoshoot van de studenten. Die we daarna konden omzetten in een foto uit die jaren. Het resultaat zie je op mijn blog ( profielfoto ).
Media.
Het ging over digitale decors. Als voorbeeld kregen we het 3D digitale decor van K3 te zien.
Wat is het voordeel / nadeel, kunnen wij ook zo iets maken , hoe begin je eraan ?
Op al deze vragen kregen wij nu een antwoord.
We hebben er zelf een paar gebouwd en bij de andere studenten en kijkje gaan nemen.
Als afsluiter hebben we het prinicipe van een photostory nog eens herhaald. We maakten er toen eentje van de foto's die we de dag ervoor hadden getrokken.
Dag 3 in de JTO lokalen.
We waren er al vroeg en er was nog niemand te bespeuren.
Na een tijdje wachten konden we in de warmte verder wachten.Deze keer hadden we twee totaal andere workshops.
Drama en muziek.
Drama.
We zijn begonnen met een opwarming.
Ons gezicht gaan kneden, maskers met mimiek doorgeven.Dit zorgde ervoor dat we alles goed voelen dat aan ons gezicht hangt.
Het was nu tijd om in de ruimte rond te lopen en tableau vivants te maken met het gevoel dat door de ruimte werd groepen.
Er werden enkele eer mooie beelden gevormd.
Toen kwam het eerste filmpje.
Heet ging over een silly walk. We keken goed hoe het eruit zag en putte inspiratie daaruit.
Want toen was het aan ons.
Eerst individueel een silly walk bedenken en dan per twee. Daaruit vloeide dan een klein toonmomentje.
Het tweede waar we rond gewerkt hebben, is de mimiek terwijl je een conflict hebt met een voorwerp. Als filmpje kregen we dan Mr. Bean te zien. De bekendste komiek die steeds conflicten weet uit te vergroten.
Weer was het aan ons om aan een toonmoment te werken per twee en deze info te integreren.
Als afsluiter kregen we een tekst waarbij we bewegingen moesten verzinnen.
Dit zorgde voor mooie beelden die niet altijd even duidelijk waren doch impressionant.
Muziek
We kwamen een kamer binnen vol met instrumenten.
De sfeer van muziek was al meteen gezet.Het was de bedoeling dat we een instrument namen. De lector begon op de piano te spelen en iedereen moest een ander ritme erbij doen. Zo kwamen we tot mooie resultaten.
In het tweede deel stond Stomp centraal.
De mensen die muziek maken zonder instrumenten.
Met hun lichaam, tafls, stoelen, ... Dat is ook wat wij deden. Op stoelen slaan, muren, met de voeten op de grond.
Daarna volgde er ook een leuk spel met bekertjes dat je ook in de lagere school kan gebruiken.
Een wijziging in de planning ! De twee docenten zouden het leuk gevonden hebben om muziek en drama het laatste uur te combineren en een kleine voorstelling te spelen.
Iedereen zijn mimiek begon te werken en alle instrumenten werden bespeeld.
Dag 3 op de campus.
We werden ingedeeld om aan de toonmomenten te kunnen werken.
Dit gebeurde aan de hand van een schilderij. Iedereen had een puzzelstukje gekregen dat uit een schilderij was genomen.Nu moest je jouw eigen schilderij zoeken en daarnaast ook je partners van dat schilderij.
Uiteindelijk was dit schilderij de basis van ons toonmoment.
We zijn beginnen brainstormen en hebben zo ons toonmoment voorbereid.Het was een lange productieve dag ! Maar wel trots op ons momentje !

Dag 4 op de campus.Weer een beetje theorie ! Dat hoort er ook bij !
De dag is weer ingedeeld in een voormiddag en een namiddag.
In de voormiddag hadden we een sessie rond leerplandoelen in he Katholieke onderwijs.
In de namiddag was er een gastspreker over het Gementee onderwijs.
De eerste sessie was een soort van lesopdrachtjes maken. We moesten per twee een leerplandoel uit een doosje nemen. Er waren er rond beschouwen en rond creëren. Ze waren ook per graad ingedeeld. In het lokaal daarnaast lagen handleidingen die we als basis konden gebruiken.
Samen met mijn partner staan onze 3 lesjes op de site die ons voorgeschoteld werd.
Iedereen van de opleiding kan deze nu gebruiken.
In de namiddag was het iets passiever. We moesten meer luisteren over verschillende evaluatievormen en over hoe je MUZO kan aanreiken in de basisschool. Dit was nog vrij interessant. Het tweede deel van deze sessie stond eruit. Zelf een lesje te maken rond het boek ' Het land van de grote woordenfabriek.' Elk groepje kreeg een domein en daarrond moest je een les verzinnen.
Dag 5 in Dworp.
We vertrekken zeer vroeg en zeer koud. Het weer laat ons met een muisch uitzicht starten aan de module buiten de schoolmuren. Ondanks de weersomstandigheden is alles zeer goed verlopen. Iedereen was op tijd en we hebben niet in de file gestaan.
Eens aangekomen was het een lange tijd wachten vooraleer we wisten wat we met onze bagage moesten doen en wat er op de planning stond.
We verzamelden allemaal en gingen naar elkaars toonmomenten kijken.
Ook de evaluatievormen werden hier al toegepast.
Bekijk hiernonder ons toonmoment.
Na deze voorstellingen is het de beurt aan de keuzeactiviteiten. Ik had gekozen voor beeld.
Deze sessie ging ook nog verder in de stijl interbellum. We maakten affiches door middel van en druk techniek met inkt. Deze affiches zouden aan de scholen worden afgegeven waar wij workshops gaan doen. Met deze affiches komen de leerlingen meteen in de sfeer.
Deze techniek is wel handig om ook in de klas te gebruiken. Het creërt mooie effecten.
Als inspiratie kregen we affiches die er lagen en tekeningen van voorwerpen of personen uit die tijd.
Mijn creatie :
De eerste avondctiviteit is al in aantocht.
Eens het zover is blijkt het een klassieke quiz te zijn.
Maar eens het spel vorderde was het wel leuk.
Vooral de zintuigenrondes . De 'LOOK' ronde is mij het meest bijgebleven en boeide mij ook !
Je moest ananassen dichter naar je laten toekomen en dan zou je in 3D een dier moeten zien.
Mij is het in ieder geval gelukt !
Dag 6 in Dworp.
Het belooft een actieve dag te worden. Vandaag moeten we de workshops voorbereiden om ze morgen aan de kinderen te kunnen geven.
We werden muzisch ingeedeeld via legoblokken.
Die lagen los op de grond. Iedereen moest 1tje nemen.De lange blokjes zouden workshops geven in de bovenbouw en de kleinde blokjes workshops i nde onderbouw.
Ik had een lang blokje.
Binnen deze groep moesten we ons nog eens opsplitsen per vier om een workshop te geven en te overleggen wie wat gaat geven.
Uiteindelijk ging ik met mijn groepje de workshop drama geven in de bovenbouw.
Dan was er ook nog de groep coördinatie. Die moesten ervoor zorgen dat alles qua organisatie in goede banen verloopt.
De samenwerking en communicatie tussen workshops en coördinatie verliep goed.
Om 16h begon de namiddagactiviteit. En jawel dat was er eentje in de sneeuw !
De docenten zaten verstopt en de groepjes moesten die zoeken. Als je ze gevonden had moest je een spel uitvoeren of een opdrcht vervullen. Dan kreeg je een ingrediënt dat later nog van oas zou kunnen komen. Maar er liepen ook toekomstmannen die probeerden ons uitschakelen door met sneeuwballen te gooien en ons te raken. Dan moesten we namelijk een ingrediënt afgeven. Ze konden ons niet raken als we begonnen te zingen en aan elkaar vasthingen.
Nadien was het tijd voor lekker warm eten. In de sneeuw een spel spelen is namelijk zeer koud en vermoeiend.
Maar het vermoeiendste moest nog komen.
De avondactiviteit was namelijk dans. En niet zomaar een. Het was dé dans uit de jaren '20. De Charleston, Lindy hop en en beetje swing.Het was intensief en zwaar maar wel zeer leuk !
Dag 7 in Dworp.
De dag waar we ons voorbereid op hebben. De workshops moeten gegeven worden.
Aangezien wij ze op de scholen zelf brengen was het vroeg opstaan !
Wij gingen ons klas installeren en waren er helemaal klaar voor.
Als opwarming gaan we onze namen noemen en ons gezicht klaar maken voor de mimiek.
De leerlingen daarna rond en vertellen met hun lichaam het gevoel dat door de ruimte geroepen wordt. Daarna werken we rond de silly walk. De leerlingen bekijken eerst een filmpje en nadien is het aan hen om hun beste silly walk te laten zien op de catwalk.Ze werken naar een klein toonmomentje toe per vier.
Het evalueren volgt hierna door middel van gekleurde pluimen.
"Ik vond het zeer leuk ! "
"Het begin was minder leuk maar het einde wel. "
" De silly walk was het leukste van allemaal"
We hebben de kinderen wakker gemaakt voor drama.
Nu volgde het keuzemoment. De leerlingen moesten uit de workshops die ze gevolgd hadden een top 2 maken. Dat zorgde ervoor dat we bij de verdieping 25 leerlingen hadden. Een grote groep dus !
Bij de verdieping ging het vooral om de emoties en fantasie verder te doen ontwikkelen.
We zijn begonnen met de maskers met gekke gezichten die ze moesten overnemen en nieuwe verzinnen. Daarna zijn we aan een fantasiespel begonnen. De leerlingen schreven 2 woorden op. Die staken we in een pot. De pot ging rond en elke leerling nam er een papiertje uit. Die begon een zin te vertellen uit een verhaal. De volgende leerling moet op dat verhaal verder gaan met het woord dat hij getrokken heeft.
Dan werkten we met een stoel. Enkel en alleen een stoel.
De leerlingen moesten die stoel gebruiken, maar het mocht allesbehalve een stoel zijn.Eerst lieten ze individueel eens zien wat ze hadden gedaan en daarna werden ze in groepjes gezet.
Hiermee werkten we naar de toonmomenten toe.
Ze gingen een klein toonmomentje maken voor groot publiek.
Er kwamen verrassende dingen uit de bus.
Een stoel als baby, fiets, toilet, papegaai, .. De kinderen waren echt fantasierijk !
Na het toonmoment volgde er nog een slotmoment op de speelplaats met iedereen erbij.
Toen we terug arriveerde was het nu aan ons om te reflecteren.
We praatten over de afgelopen dag en schreven een paar staakwoorden neer.
Daarmee vormden we een muurtje, hetgeen aan de basis ligt is belangrijk.
De laatste avond gaan we in met een oscaraward van kortfilms.
Er zaten grappige momenten tussen ! Sommigen kregen een award, anderen veel applaus.
Het MUZO-team had hier voor ludieke momenten gezorgd die we niet snel zullen vergeten.
En om af te sluiten kwam het galabal op de proppen.
Tot in de vroege uurtjes werd er gedanst en geswingt.
Dag 8 in Dworp.
De laatste dag, dus alle koffers weg en de sleutels afgeven.
En dan beginnen aan de muzobox. Dat was een beetje verkeerd ingeschat qua tijdsduur maar het was een relaxte activiteit om mee af te sluiten.
Er waren mooie muzoboxen bij met een zeer mooi verhaal rond.
Na een paar uur was het dan ook vaarwel Dworp !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten